Skip to main content

B. plan perintäpalvelut

Vapaaehtoinen perintä

Normaali perintä vai Nopea perintä?

Vapaaehtoisen perinnän toimenpiteillä velalliselta haetaan velkasaatavaan vapaaehtoista suoritusta. Tämä kattaa esimerkiksi velalliselle lähetettävät maksuvaatimuskirjeet, yhteydenottoperinnän, maksusopimusneuvottelut sekä velallisen luottotietojen tarkistuksen. Asiakkaanamme voit vaikuttaa perinnän pituuteen valitsemalla saatavallesi Normaalin perinnän tai Nopean perinnän palvelun.

Tavoittelemme perinnässämme parhaita ratkaisuja – hoidamme prosessin tehokkaasti, huomioiden samalla asiakkaan ja velallisen välisen asiakassuhteen.

Varaa aika maksuttomaan ensikonsultaatioon perintäasiantuntijamme kanssa tai ota yhteyttä puhelimitse 020 718 1770.

Ajanvaraus

Miten perintä alkaa?

Vapaaehtoinen perintä käynnistyy, kun toimeksiantaja toimittaa erääntyneen saatavan perittäväksi. Voit jättää saatavasi perittäväksemme sähköisesti tästä. Perintätoimeksiannon jättämiseksi tulee toimittaa kopio laskusta tai muusta alkuperäisestä asiakirjasta, toimeksiantajan tiedot, velallisen tiedot sekä tiedot perittävästä saatavasta. Ensimmäisen toimeksiannon vastaanoton yhteydessä toimeksiantajalle toimitetaan linkki, tunnus ja salasana Extranet-palveluun, jossa toimeksiantaja voi tarkastella velkasaatavan saldoa, noutaa suorituksia koskevia tilitysraportteja sekä seurata toimeksiannon tilaa reaaliaikaisesti.

Miten vapaaehtoinen perintä etenee?

Vapaaehtoinen perintä alkaa velalliselle lähetettävästä kirjallisesta maksuvaatimuskirjeestä. Toimeksiantajan on valittavana on Normaaliperintä, jossa velalliselle lähetetään kaksi maksuvaatimusta, tai Nopea perintä, jossa velalliselle lähetetään vain yksi maksuvaatimus. Jos saatavaa ei suoriteta, siirtyy suorittamaton saatava maksuvaatimuksen eräännyttyä yhteydenottoperintään, jossa velallista tavoitellaan puhelimitse tai sähköpostitse ja voidaan neuvotella mahdollisesta maksujärjestelystä. Jos velalliselta ei saada vapaaehtoisen perinnän aikana suoritusta, velallista ei tavoiteta tai hänen kanssaan ei päästä sopimukseen velan suorituksesta, tarkistetaan velallisen luottotiedot, suoritetaan maksukyvyn arviointi ja toimeksiantajalle lähetetään saatavasta jatkotiedustelu. Jatkotiedustelussa ilmoitetaan toimeksiannon tapahtumat, annetaan selvitys velallisen taloudellisesta tilanteesta sekä suositellaan sopivaa oikeudellisen perinnän jatkotoimenpidettä. Samalla ilmoitetaan jatkotoimenpiteestä aiheutuvat mahdolliset kustannukset. Toimeksiantajalla on mahdollisuus päättää, edetäänkö asiassa ehdotetulla tavalla, vai lopetetaanko toimeksianto vapaaehtoisen perinnän päätyttyä. Oikeudelliseen perintään ei edetä ilman toimeksiantajan erillistä suostumusta.

Mitä kustannuksia vapaaehtoisesta perinnästä voi syntyä?

Toimeksiantajalta ei veloiteta lainkaan kiinteää kuukausi- tai vuosimaksua. Saatavan perinnästä veloitetaan kertaluontoinen toimeksiantomaksu, joka on velan pääomasta riippuen 10,64 tai 20,22 euroa. Perintälain (3 b §, 10 §, 10 a-f §) mukaisia vapaaehtoisen perinnän kuluja peritään ensisijaisesti velalliselta ja perintäkuluja laskutetaan toimeksiantajalta vain siltä osin, kun niihin ei saada velalliselta vapaaehtoisen perinnän aikana suoritusta. B. planin voimassa olevan hinnaston mukaiset yksittäiset toimenpiteet veloitetaan toimeksiantajalta toteutuessaan. Jos saatava tulee suoritetuksi vapaaehtoisen perinnän aikana, toimeksiantajalle ei synny perintäkulukustannuksia – vain toimeksiantomaksu sekä mahdolliset yksittäiset toimenpidekustannukset.

Millainen saatava on perintäkelpoinen?

Kaikki selvät ja riidattomat saatavat ovat lähtökohtaisesti perintäkelpoisia – saatavan määrällä tai tyypillä ei ole merkitystä perintään siirron tai perinnän kulun kannalta. Palvelemme yksityishenkilöitä sekä eri toimialojen yritysasiakkaita kaikenlaisten saatavien perinnässä. Olemme kuitenkin erikoistuneet etenkin oikeudellisia erityispiirteitä omaavien saatavien, kuten vastike- ja vuokrasaatavien, perintään. Jotta kuluttajaa koskeva saatava voidaan vastaanottaa perittäväksi, tulee kuluttajalle olla lähetetty vähintään yksi kirjallinen maksuhuomautus. Saatava voidaan siirtää perittäväksemme, kun huomautuksen lähettämisestä on kulunut neljätoista päivää.

Voit siirtää saatavasi perittäväksi tästä. Mikäli sinulla on vapaaehtoista perintää koskevia kysymyksiä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostitse asiakaspalvelu@bplan.fi tai puhelimitse 020 718 1770.